Z Ujsołów przez Muńcuł

kwi 26, 2018 przez

Zn. zielone, ok. 4 g. Z przyst. PKS Ujsoły — poczta, idziemy do rozwidlenia drogi do doi. Danielki. Drogą tą przekraczamy pot. Ujsołę i zaraz kierujemy się na pd. na bezleśny stok opadającego ku nam ramienia Muńcula. Podchodzimy dość stromo i męcząco na pd. na grzbiet, osiągając poprzez las polanę Szczytkówkę, opadającą z grzbietu ku wsch. Stąd malowniczy widok na wsch. na Kubiesówkę, Krawców Wierch, ku pn. wsch. na grupę Lipowskiej i Pilska, a bardziej ku pd. wsch. na zaułki dolin Beskidu Ujsolskiego od Glinki po Oszus. Mając po prawej stronie brzeg lasu na grzbiecie, dość łagodnie przechodzimy, zbaczając na pd. zach. w następną część polany zw. Kroczakówką z zabudowaniami góralskimi. Szlak wiedzie dalej w tym samym kierunku, wchodzi w las, którym pnie się stale, pod koniec dość stromo, aż ku szczytowej hali Muńcuła (ok. 2 g.). Wyszedłszy na halę można nie wychodzić na sam szczyt, lecz zostawiając go z prawej strony przetrawersować długą jego halę wprost na pd. i dotrzeć do krańca hali, wysuniętego najbardziej na pd. Należy uważać, gdyż wejście w las z hali na niewyraźny grzbiet ku Rycerzowej jest dość mylne. Grzbiet ten w górnej części zalesiony całkowicie, opada na pd. ku przeł. Ilota'”, zw. też Kotarz (991 m). Schodzimy do niej szeroką przecinką (ok. 3A g.). Przez tę przełęcz przechodzi starodawny góralski chodnik, którym można przejść ze Sliwkówki w doi. Cichej przez przeł. Hotar i osiedle Młada Hora doi. Niedźwiedziego pot. do Rycerek. Z przełęczy podchodzimy stromo, lecz krótko przecinką grzbietową na pd. wsch., a następnie znów na pd. i mając po prawej stromą polankę, wychodzimy niebawem z lasu na rozległą halę grzbietową z szałasem i pięknym widokiem, na wznoszącą się przed nami Rycerzową. Halą w górę na pd. zach. pod jej kopułę szczytową.